Zveza STS

Zametek Slovenske zveze društev svetovalcev za telefonsko pomoč v stiski, skrajšano STS, sodi v leto 1991, ko je »Klic v duševni stiski Celje«, ki ga je organizirala skupina entuziastov psihiatrične bolnišnice Vojnik, ob svoji peti obletnici organiziralo srečanje "telefonov za pomoč v stiski" iz cele Slovenije. Srečanja so se poleg organizatorja udeležili TOM telefon (telefon za otroke in mladino, ki ga je ustanovila Zveza prijateljev mladine), Telefon »Karitasa« Maribor, SOS telefon za pomoč ženskam in otrokom žrtvam nasilja, »Klic v duševni stiski« Ljubljana, Zaupni telefon ZA-TE iz Ljubljane in Tvoj telefon iz Postojne. Srečanju so se pridružili še kolegi iz Telefonseehlsorge iz Graza. Na zelo plodnem sestanku je bila izpostavljena pomembnost medsebojnega povezovanja in sklenjen je bil dogovor, da se srečanja organizirajo vsako leto. 

Slovenska zveza društev svetovalcev za telefonsko pomoč v stiski (v nadaljevanju STS), je bila ustanovljena leta 1994. Na začetku so bila v zvezo povezana društva Čriček iz Ormoža, Klic upanja iz Celja, Tvoj telefon iz Postojne in Zaupni telefon ZA-TE iz Ljubljane. Pobudnica ustanovitve je bila dr. Cvijeta Pahljina, dr. med., spec. psihiatrije in psihoterapevtka, takrat predsednica društva Klic upanja iz Celja. 

Dve leti kasneje, leta 1996, se je zvezi pridružilo Društvo zaupni telefon Samarijan. Društva Čriček, Klic upanja, Tvoj telefon in ZA-TE so se povezala v mrežo Sopotnik.

STS je bila na kongresu v Jeruzalemu (Izrael) leta 1994 kot polnopravna članica sprejeta v mednarodno zvezo za telefonsko pomoč IFOTES (International Federation of Telephone Emergency Services). IFOTES je bila ustanovljena leta 1967 in združuje nacionalne zveze za telefonsko pomoč v stiski. Trenutno združuje 338 društev in drugih centrov za telefonsko pomoč iz 24 držav, večinoma iz Evrope. Vse članice IFOTES-a skupaj združujejo preko 20.000 usposobljenih prostovoljcev ter preko 800 strokovnih sodelavcev, ki prostovoljcem nudijo podporo. Članice IFOTES-a, poleg telefonske pomoči, nudijo podporo iskalcem pomoči tudi preko elektronske pošte, internetnih klepetov in srečanj iz oči v oči. Letno opravijo 4 milijone telefonskih pogovorov, 80.000 stikov preko e-pošte, 120.000 klepetov in preko 30.000 srečanj iz oči v oči. Izvršni odbor IFOTES-a organizira mednarodne kongrese vsaka 3 leta. Kongresov se udeležuje veliko število prostovoljcev in strokovnih sodelavcev iz vsega sveta, vključno iz Slovenije. Zadnji kongres je bil organiziran leta 2023 v obmorskem mestecu Lignano Sabbiadoro v Furlaniji-Julijski krajini. Poslanstvo IFOTES-a je spodbujati delovanje telefonskih linij za pomoč in izmenjavo izkušenj med nacionalnimi člani z organizacijo kongresov, izobraževanj in seminarjev. IFOTES podpira prizadevanja za vzpostavitev telefonskih centrov in nacionalnih združenj po vsem svetu. IFOTES vzdržuje odnose z organizacijami, kot so Svetovna zdravstvena organizacija (WHO), Mednarodno združenje za preprečevanje samomora (IASP) in drugimi mednarodnimi organizacijami telefonskih linij za pomoč, članicami Svetovnega združenja za krizno pomoč (WACH).

Enotna telefonska linija za telefonsko pomoč na številki 116 123 je začela delovati leta 2009. Pred tem so bila društva zveze dosegljiva na lastnih številkah. Ta številka je na voljo klicalcem v mnogih državah (Velika Britanija, Irska, Norveška, Nemčija, Madžarska, Romunija…). Klic na številko 116 123 je zastonj. V Sloveniji stroške delovanja te linije pokriva Telekom Slovenije.

Na skupščini STS 8. junija 2015 je bilo sprejetih več sprememb statuta in delovanja telefonske linije. Ena izmed sprememb je bila nova metodologija zastopanosti v skupščini STS. Prevzeta je bila po IFOTES-ovi metodologiji. Skupščina je potrdila tudi predlog za uvedbo odzivnika o izbiri Samarijan / Sopotnik (tipka 1 - 2). Odzivnik je začel delovati 19. oktobra 2015. Pri klicalcih je bil dobro sprejet, saj so pridobili možnost izbire, opaziti pa je bil tudi porast novih klicalcev, saj nova tehnična rešitev onemogoča avtomatsko ponavljanje klica, v kolikor je linija zasedena, česar so se prej posluževali mnogi kronični klicalci.

Društvo ZA-TE iz Ljubljane je leta 2022 prenehalo nastopati samostojno. Članice društva so se priključile Društvu Klic upanja iz Celja.

STS je organizirala tri mednarodne kongrese IFOTES: prvega na Bledu leta 1996, drugega v Lipici leta 1997 in tretjega v Ljubljani leta 2003. Kongres v Ljubljani je imel naziv “The joy of living” (Veselje do življenja) in je potekal od 10. do 14. julija pod častnim pokroviteljstvom predsednika države dr. Janeza Drnovška. Gostil ga je Cankarjev dom. Udeležilo se ga je 600 članic in članov centrov za telefonsko pomoč. Kongres so finančno omogočili Telekom Slovenije, Adria Airways in Mestna občina Ljubljana pod vodstvom županje Danice Simšič. Informacijo o kongresu so objavili vsi večji mediji v Sloveniji.


Področje delovanja STS je področje socialnega in zdravstvenega varstva. STS ima status humanitarne organizacije, ki deluje v javnem interesu. Namen ustanovitve zveze je, da bi dejavnost, ki že teče znotraj posameznih članov zveze, potekala kontinuirano, strokovno in tehnično ustrezno organizirano, da bi se učinkovito povezovali s sorodnimi oblikami organizirane pomoči ljudem v stiski doma in v tujini ter da bi se lažje povezovali za skupno nastopanje pred upravnimi organi in strokovnimi institucijami na nacionalni in lokalni ravni. 

Delovanje STS urejajo Zakon o društvih in Zakon o prostovoljstvu ter Zakon o humanitarnih organizacijah. Organi STS se srečujejo na rednih sejah in najmanj enkrat letno organizirajo skupščino STS, kot njen najvišji organ. Na skupščini delegati posameznih društev, povezanih v zvezo, odločajo o vseh pomembnih zadevah, ki se tičejo uresničevanja poslanstva in namena zveze. Realizacija sklepov, sprejetih na skupščini, je v pristojnosti in odgovornosti izvršnega odbora, ki je izvršilni organ zveze.

STS nudi telefonsko pomoč 24 ur na dan, vse dni v letu, na treh linijah hkrati. Dve liniji pokriva DZT Samarijan, eno linijo pa preostala društva (Klic upanja Celje, Tvoj telefon Postojna, Čriček Ormož), ki so povezana v mrežo Sopotnik. Sopotnik ima tedenski urnik, po katerem posamezna društva prevzemajo linijo 116 123. Prevezave med društvi v tehničnem smislu ureja Telekom Slovenije.

Članice zveze STS se udeležujejo letnih srečanj, ki jih vsako leto organizira eno izmed društev zveze. Letno srečanje STS je namenjeno dopolnilnemu izobraževanju in usposabljanju prostovoljcev za telefonsko pomoč v stiski, neformalni izmenjavi izkušenj s področja telefonske pomoči, utrjevanju vezi znotraj zveze ter druženju. 

Vodstvo zveze od junija 2020 izdaja kvartalno glasilo.

Statistika 2023: društva v zvezi STS so imela skupaj 252 aktivnih prostovoljcev, v delovnem razmerju 7 oseb, opravljenih je bilo 31.005 klicev v povprečnem trajanju 22 minut. Od tega kar 54 odstotkov vseh klicev sodi v kategorijo kroničnih. Med povodi za klic prevladujejo posledice duševnih motenj in bolezni, osamljenost in težave v odnosih.

STATUT STS-za splet.pdf
Ifotes eticne norme.pdf